بیانیه مایک پمپئو در اهمیت تحریم ها علیه رژیم در ایران

آنچه در این برنامه می‌شنوید برگردان فارسی بیانیه مایک پمپئو؛ وزیر امور خارجه ایالات متحده است که روز گذشته در وبسایت این وزارت خانه منتشر شده است…

The Importance of Sanctions on Iran

 اهمیت تحریم ها بر ایران

کارزار فشار حداکثری علیه رژیم ایران همچنان فوق العاده موثر بوده است. امروز اقتصاد ایران با بحران ارزی، صعود بدهی عمومی و افزایش تورم روبرو است. پیش از کارزار فشار حداکثری، ایران روزانه نزدیک به ۲,۵ میلیون بشکه نفت صادر می کرد. اکنون در صادرات حتی یک چهارم این حجم نیز دشواری دارد. از ماه مه ۲۰۱۸ تا کنون، ما از دسترسی مستقیم رژیم به بیش از ۷۰ میلیارد دلار درآمد نفتی ممانعت کرده و همچنان از دسترسی رژیم به سالانه حدود ۵۰ میلیارد دلار جلوگیری خواهیم کرد.  ریال ایران از ابتدای کارزار تاکنون به یک پنجم ارزش قبلی خود در برابر دلار کاهش یافته است، و این در حالی است که تولید ناخالص داخلی ایران برای سه سال متوالی حدود ۶ درصد کاهش یافته است.

این تحریم ها  رژیم را از درآمد خود  که برای انجام فعالیتهای مخرب استفاده می کند ، محروم می سازد. در نتیجه مستقیم این تحریم ها ، ایران بودجه نظامی خود را در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۵ درصد کاهش داد. شرکا و نیابتی های تروریست رژیم  محتاج  پول نقد بوده و مجبور به صرفه جویی های اقتصادی شده اند و حتی به بعضی از جنگجویان تروریست مرخصی داده اند. تحریم ها بخشی از فشارها برای ایجاد یک  خاورمیانه  نوین است که کشورهایی  را که از عواقب خشونت ایران رنج می برند و به دنبال منطقه ای صلح آمیز تر و با ثبات تر از قبل هستند، گرد هم می آورد. کاهش این فشار انتخاب خطرناکی است، مشارکت های جدید برای صلح در منطقه را تضعیف و  تنها جمهوری اسلامی را تقویت می کند.

ما نیازی به گمانه زنی در مورد تاثیر توقف تحریم ها بر تأمین بودجه ایران برای تروریسم را نداشته و به سادگی می توانیم گذشته نه چندان دور را نگاه کنیم. از سال ۲۰۱۶  تا ۲۰۱۸ ، ایران از معافیت تحریم ها ارائه شده تحت برجام  بهره برد و هزینه های دفاعی خود را بیش از ۳۰ درصد که بالاترین رکورد است، افزایش داد. نیابتی ها و شرکای ایران  متمول و جسورتر شدند. مردم ایران بر خلاف آنچه که رهبرانشان قول داده بودند از این بودجه بهره مند نشدند. در عوض در حالی که سران رژیم میلیاردها دلار را برای ثروتمند سازی خود به دست آوردند، رژیم بودجه نیروی های مسلح و بسیج  که ابزار اصلی سرکوب داخلی هستند را افزایش داد. به همین دلیل  است  که مخالفان ایرانی در سراسر جهان خواستار ادامه تحریم ها علیه این رژیم تا زمانی که رفتار مخرب آن ادامه داشته باشد، هستند. 

رژیم ایران به دنبال تکرار آزمایش ناموفقی است که تحریم ها را برداشت و در ازای محدودیت های هسته ای معتدل  مقدار زیادی پول نقد برای آنها فرستاد. رژیم مستاصلانه به یک شاهراه اقتصادی احتیاج دارد. به همین دلیل، آنها دو استدلال دارند: تحریم ها بی فایده و بی اثر هستند و یا متناوبأ زمانی که تحریم ها مؤثر باشند، فقط به مردم ایران آسیب می رسانند و نه به رژیم، و به هرحال باید برداشته شوند. بزرگترین ترس رژیم از این است که تحریم ها باقی بمانند.

انتظار میرود که ما شاهد تلاشهای مکرر رژیم برای انتشار اطلاعات نادرست  باشیم و احتمالاً  گزارشها و استدلالهایی را ببینیم که می گویند تحریمها شکست خورده اند. ما نباید فریب بخوریم. طبق گزارش شرکت مشاوره فکت گلوبال انرژی، ایران در ماه اکتبر تنها ۲۸۰,۰۰۰ بشکه نفت در روز صادر کرده است. برآوردهای دیگر بالاتر است، اما حتی اگر رقم فکت گلوبال انرژی را دو برابر کنیم، تأثیر فوق العاده زیاد تحریم های ایالات متحده را مشاهده می کنیم.

در همین حال، رسانه های غربی با هشدار گزارش می دهند که رژیم ایران در حال افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده خود است. این بسیار نگران کننده است، اما بیشترین نگرانی تصوراین است که ایالات متحده  قربانی این اخاذی هسته ای شود و تحریم های خود را کنار بگذارد. این دقیقاً همان نتیجه ای است که رژیم در هنگام افشای عمومی ذخایر اورانیوم خود در نظر دارد. جهان هرگز نباید تهدیدهای هسته ای را با مماشات نقدی پاداش دهد – و هرگز نباید قربانی تبلیغات جعلی رژیم شود که هدف آن تنها نجات خود از تحریم های قدرتمند است.

کارزار فشار حداکثری مؤثر است، تحریم ها ادامه خواهند یافت و ایالات متحده از اعمال عواقب دردناک برای کسانی که فعالیت قابل تحریم را انجام می دهند، دریغ نخواهد کرد. در طول هفته ها و ماه های آینده، ما تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال خواهیم کرد، از جمله استفاده از اختیارات هسته ای، ضد تروریسم و حقوق بشر خود، که هر یک نشان دهنده طیف گسترده ای از رفتارهای مخرب است که همچنان از رژیم ایران سرچشمه می گیرد. این تحریم ها ابزاری اساسی برای امنیت ملی، و برای حفظ امنیت منطقه و محافظت از جان آمریکایی ها است.

– مایک پامپئو، وزیر امور خارجه