با روند رو به صفر فروش نفت توسط جمهوری اسلامی؛ ذخایر نفتی کشور کاملا پر شده است

صادرات نفت خام ایران در ماه می و بنا به اظهارات شرکت kpler حدود ۱۰۰،۰۰۰ بشکه درروز و به ادعای شرکت FGE حدود ۲۱۰،۰۰۰ بشکه در روز بوده است که نشان دهنده سطح کاهشی جدید و کاهش بیش از ۲،۵ میلیون بشکه در مقایسه با سال ۲۰۱۸ بوده است.

بر اساس آمار منتشر شده، ایران تولید نفت خام خود را به پایین ترین سطح خود در ۴ دهه اخیر رسانده و اکنون مخازن نفتی و کشتیهای آن به دلیل کاهش صادرات و  همینطور اپیدمی کرونا تقریبا همگی پر هستند.

بنابر گزارش سازمان FGE، کل ذخایر نفت خام زمینی از ۱۵ میلیون بشکه در ژانویه به ۵۴ میلیون بشکه در آوریل افزایش یافته و این مقدار در ماه ژوئن به رقم ۶۳ میلیون بشکه رسیده است

شرکت Market intelligence Klper تخمین زد، میزان ذخایر نفت خام زمینی ایران بطور میانگین در ماه ژوئن حدود ۶۶ میلیون بشکه بوده باشد که این مقدار حدود ۸۵% ظرفیت کل موجود ذخیره سازی آن باشد

 به گفته همایون فلک شاهی یک تحلیلگر ارشد در Kpler  امکان ذخیره سازی نفت بطور ۱۰۰ % در مخازن بنا به دلایل و مشکلات فنی و محدودیت ها و همچنین زیرساخت های موجود ایران امکان پذیر نمیباشد.

ذخایر نفتی شناور ایران هم در حال لبریز شدن هستند.به گفته منابع کشتیرانی، ایران از ۳۰ تانکر خود برای ذخیره کردن نفت بهره میبرد که عمده آنها سوپر تانکر هستند که هرکدام نهایتا تا ۲ میلیون بشکه گنجایش دارند که این برابر با ذخیره سازی تقریبی  ۵۰ میلیون بشکه میشود که برای ماهها است بصورت ساکن نگه داری شده اند.  به گفته این منابع، این بشکه ها حاوی ترکیبی از نفت خام و میعانات گازی هستند که بسیار سبکتر از نفت خام میباشند

داده ها نشان میدهند که تا سوم ژوئیه حداکثر ۵۶،۴ میلیون بشکه از  تولیدات بصورت شناور درحال ذخیره سازی بوده‌اند. ناوگان حمل دریایی نفت ایران به حدود ۵۴ کشتی میرسند.

یک سخنگوی سازمان کشتیرانی Norden اظهار کرد: “بنظر می رسد روند ذخیره سازی ایران همچنان ادامه داشته باشد چراکه مشخص نیست ایران چه موقع بتواند نفت خود را به فروش برساند.از تعداد دقیق کشتیهای ایران هم که به نوعی جعبه سیاه ایران بشمار می آیند اطلاعی دردست نیست زیرا آنها رادارهای خودرا خاموش نگه میدارند.وزارت نفت ایران با توقف تولید نفت در صدد است تا پروسه ذخیره سازی آنرا مدیریت کند”.

به نقل از FGE مقدار کلی تولید نفت خام و میعانات گازی و مشتقات آن از ماه مارچ تا جون از رقم ۳،۱ میلیون بشکه در روز به ۳ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده است. این شرکت پیش بینی میکند که این مقدار تا ماه جولای یک کاهش ۱۰۰،۰۰۰ بشکه ای دیگر خواهد داشت. به گزارش رویترز از اوپک:”  تولید نفت خام ایران در ژوئن روزانه حدود ۱،۹ میلیون بشکه بوده است. این رقم نصف میزان تولید ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی بوده و کمترین میزان تولید ایران از سال ۱۹۸۱ یعنی آغاز حمله ایران به عراق و مورد اصابت قرار گرفتن اماکن نفتی اش بوده است”

صادرات نفت ایران بدلیل عدم نیاز بازار به این محصول و همینطور در پی شیوع و گسترش بیماری و عدم خرید این محصول از جانب کشورهای دیگر به جهت در امان ماندن از تحریمهای آمریکا شاهد کاهش شدیدی بوده و ایران نتوانسته تا برای فروش نفت خود مشتری ای دست و پا کند.

صادرات نفت خام ایران در ماه می و بنا به اظهارات شرکت kpler حدود ۱۰۰،۰۰۰ بشکه درروز و به ادعای شرکت FGE حدود ۲۱۰،۰۰۰ بشکه در روز بوده است که نشان دهنده سطح کاهشی جدید و کاهش بیش از ۲،۵ میلیون بشکه در مقایسه با سال ۲۰۱۸ بوده است.

kpler تخمین زده بود نفت خام ایران در ماه جون حدود ۲۳۷،۰۰۰ بشکه در روز باشد و Fge  این رقم را ۲۱۰،۰۰۰ بشکه پیشبینی کرده بود.

در غیاب آمار رسمی،  این مقادیر تنها بر اساس ردیابی محموله ها صورت میگیرند و آماری دقیق نیستند.

ذخایر میعانات گازی ایران هم بالا رفته و در حال افزایش هستند.

به گفته تحلیلگران، مدیریت ذخایر میعانی برای ایران دشوارتر هم خواهد شد چراکه آنها از مشتقات گازی ای هستند،که کشور به شدت به آنها وابسته است .

FGE اضافه کرد،  ذخایر میعانی ایران تا ۱۲ ماه آینده به سطحی جدی و قابل توجه خواهند رسید.

نیاز داخلی کشور به تولیدات نفتی و به خصوص بنزین در دوران خانه نشینی در ایران و در نیمه ابتدایی سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کرد و بر روند ذخیره‌سازی تاثیر گذاشت.

ایران بر طبق گزارشات با بیش از ۱۱۰۰۰ گزارش فوت ، کانون بیماری کرونا در خاورمیانه به شمار می آید و در نتیجه پالایش نفت در ۳ ماهه دوم سال ۲۰۲۰ به طور چشمگیری کاهش یافته است .

میزان نفت پالایشی هم که در ماه آوریل ۱،۵ میلیون بشکه در روز بوده به رقم ۱،۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده که این رقم پیش از قرنطینه حدود ۱،۸۰۰ هزار بشکه بوده است.

منبع : رویترز