نامه رژیم ایران به اروپا برای فعال کردن «مکانیسم حل اختلاف»

جوزف بورل رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا که مسئول هماهنگی توافق موسوم به طرح اقدام مشترک جامع (برجام) می باشد گفت: "در این نامه جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران طبق برنامه سازوکار حل مناقشه و مطابق بند ۳۶ این توافقنامه خواستار غرامت شده است".

جوزف بورل  دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا میگوید  که نامه ای از ایران دریافت کرده که این کشور مکانیزم حل مناقشه در توافقات بین‌المللی که حوزه فعالیتهای اتمی رزیم ایران را محدود می کند به جریان انداخته است
در این نامه رژیم ایران به این امر معترض شده که بریتانیا، فرانسه و آلمان به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل نکرده اند، توافقی که بین رژیم ایران، ایالات متحده، بریتانیا، آلمان، فرانسه، چین و روسیه درسال ۲۰۱۵ به امضاء رسید
از زمان روی کار آمدن دولت پرزیدنت ترامپ و خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریمهای اقتصادی سفت و سخت ایالات متحده علیه رژیم ایران این معاهده به شکست انجامیده است.
جوزف بورل رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا که مسئول هماهنگی توافق موسوم به طرح اقدام مشترک جامع (برجام) می باشد گفت: “در این نامه جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران طبق برنامه سازوکار حل مناقشه و مطابق بند ۳۶ این توافقنامه خواستار غرامت شده است”.
در عین در این نامه هیچ جزئیاتی درباره ماهیت مشکلات ایجادشده از طرف بریتانیا، آلمان و فرانسه ارائه نشده است .
پروسه طرح سازوکار حل مناقشه در صورت توافق طرفین برای حل اختلافات می تواند برای مدت یکماه به طول بینجامد.
در روز ۹ ژوئن جواد ظریف در توییتی گفت: ۳ کشور اروپایی طرف توافق باید دست از حفظ ظاهر بردارند و آنچه را که خصوصی به ما میگویند در کمال شهامت علنا اعلام کنند، قصور آنها در تعهدات خود نسبت به برنامه اقدام مشترک جامع بدلیل سیاستهای قلدرمابانه امریکاست.
نامه ظریف به بورل یک روز پس از آتش سوزی های مشکوک در سایت زیرزمینی نطنز ارسال شده است.
آلمان بریتانیا و فرانسه توافق هسته ای را عاملی اساسی در حفظ ثبات منطقه و امنیت جهان میدانند و تلاش کرده اند تا با برپایی سیستمی موازی به ایران کمک کنند تا به اقتصاد بیمار رژیم ایران پول تزریق شود.
در ۱۵ ژانویه آنها با اکراه طرح سازوکار حل مناقشه موسوم به مکانیزم ماشه را طرح ریزی کردند تا در صورت نقض تعهدات برجامی از جانب ایران،این رژیم را مجبور کنند تا به پای میزه مذاکره بیاید
بورل اظهارکرد پروسه حل مناقشه نیازمند تلاش صمیمانه همگی طرفین توافق است .

منبع : Washingtonpost