برای جلوگیری از انتشار اسلحه در گوشه و کنار دنیا ، تحریم تسلیحاتی رژیم ایران باید تمدید شود

برایان هوک: "جهان باید تهدیدات این رژیم  را که میگوید اگر به ادامه تحریم تسلیحاتی بر علیه ما ادامه بدهید، تلافی میکنیم را نادیده بگیرند"  وی  در ادامه ای ادعاها را تاکتیکهایی مافیایی خواند

نماینده  ایالات متحده  در مورد مسائل ایران معتقد است  تحریم در حال انقضاء تسلیحاتی رژیم ایران باید تمدید شود تا از ارسال تسلیحات رژیم متخاصم ایران به گوشه و کنار جهان و همچنین سازمانهای تروریستی جلوگیری شود

به گفته برایان هوک: “جهان باید تهدیدات این رژیم  را که میگوید اگر به ادامه تحریم تسلیحاتی بر علیه ما ادامه بدهید، تلافی میکنیم را نادیده بگیرند”  وی  در ادامه این ادعاها را تاکتیکهایی مافیایی خواند

در میان گزینه های دیگر،  رژیم ایران می تواند همچنان به اخراج بازرسان سازمان انرژی اتمی از ایران ادامه دهد ولی با این کار تنها به بحران بوجود آمده در ایران در پی خروج پرزیدنت ترامپ از توافق اتمی ایران با قدرتهای جهان، دامن خواهد زد.

تحریمهای آمریکا تا به حال مانع از دستیابی رژیم ایران به جت های جنگی، تانک، کشتی های جنگی و دیگر ادوات جنگی شده است، اما نتوانسته جلوی ارسال سلاح از ایران به مناطق درگیر جنگ در منطقه را بگیرد.

علیرغم اینها، برایان هوک تصریح کرد که ممنوعیت خرید سلاح برای رژیم ایران باید در جای خود باقی بماند تا امنیت خاورمیانه بیش از این به مخاطره نیفتد.

او گفت: “اگر اجازه دهیم تحریم های تسلیحاتی ایران منقضی شوند، آنگاه ایران میتواند فعالیتهای خبیثانه و تروریستی خود که شبانه آنها را انجام میدهد در روشنایی روز و علنا پیگیری کند”.

نمایندگان ایران در سازمان ملل متحد تا کنون از پاسخ فوری به اظهار نظرهای برایان هوک خودداری کرده اند

برایان هوک این صحبتها را در جریان بازدید خود از ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی، یکی از متحدان آمریکا در منطقه و بعنوان بخشی از تورخاورمیانه ای خود  بیان کرد.

روز شنبه برایان هوک با وزیر امور خارجه امارات عبدالله بن زاید آل نهیان دیدار داشت و سپس خود را برای دیدار با دیگر مقامات رسمی این کشور در روز یکشنبه آماده کرد

برایان هوک از نام بردن کشور مقصد بعدی خود اجتناب کرد.

هوک از طریق ویدئو کنفرانس با جمعی از گزارشگران آسوشیتدپرس پرس مصاحبه کرد و این درحالیست که مرزهای شش استان شیخ نشین امارات بدلیل شیوع پاندمی کرونا همچنان بسته هستند.

سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۰ ایران را به دلیل برنامه اتمی و تنش آمیز آن از خرید تسلیحات نظامی محروم  کرده بود. این تحریم ها ایران را از نوسازی تسلیحات قدیمی و جایگزینی آنها با سلاح های جدیدتر باز داشته است.

بسیاری از این جنگ افزارها در سال های دور و در زمان سلطنت شاه فقید  ایران و پیش از انقلاب ۱۹۷۹ خریداری شده اند. تحریم پیشین سازمان ملل صادرات نظامی ایران را نشانه گرفته بود

به  عقیده آژانس اطلاعاتی دفاعی ایالات متحده و پیش بینی این آژانس در سال ۲۰۱۹ مبنی بر اینکه اگر تحریم تسلیحاتی ایران برداشته شود،  این رژیم  احتمالا تلاش خواهد کرد تا از روسیه هواپیما های جنگنده سوخو ۳۰, هواپیماهای yak- 130,  و تانکهای T-9  خریداری کند. تهران همچنین ممکن است تلاش کند تا سامانه ضد موشکی s-400  و سیستم حفاظت ساحلی خریداری کند

ایران مدتهاست از کشورهای دیگر حوزه خلیج فارس نظیر امارات متحده که میلیاردها دلار صرف خرید تجهیزات نظامی از آمریکا کرده اند عقب افتاده است.

در عوض. ایران تلاش کرده تا با توسعه موشک های بالستیک از آنها به عنوان عاملی بازدارنده در مقابل تهاجمات احتمالی استفاده کند. برایان هوک همچنین درباره پاسخ و اظهارنظر درباره انفجار روز جمعه در سایت پارچین تهران خودداری ورزید.

البته اینکه آیا ایران در صورت برداشته شدن تحریمها میتواند تسلیحات خریداری کند یا خیر هم نکته ای قابل بحث است. با  اعمال تحریم های ایالات متحده پس از خروج ترامپ از توافق هسته ای ، فروش نفت ایران  که منبع اصلی درآمد ایران است بشدت لطمه دیده. قیمت حامل های  انرژی هم پس از شیوع پاندمی افت محسوسی داشته اند

هوک در پاسخ به این سؤال که چگونه ایران هزینه تسلیحات جدید را پرداخت می کند ، گفت که کاهش درآمد تهران نشان دهنده “چیز خوبی برای منطقه” است و بر توانایی آنها در حمایت از گماشته های آنان در منطقه بویژه در سوریه کاسته است.

ما رژیم ایران را بواسطه تحریم های اعمالی خود در شرایط دشواری قرار داده آیم. این فشارها منجر به اعتراضات ملی گسترده ای در ایران شد که در جریان حادثه آبانماه در ایران به گفته سازمان عفو بین‌الملل حدود ۳۰۰ نفر از شهروندان ایران جان باختند.در حالیکه ترامپ بارها عنوان کرده که قصدی برای تغییر رژیم ندارد، فشارهای وارده بر رژیم ایران از سمت آمریکا خشم مردم ایران  نسبت به شیوه حکومتی مذهبی رژیم ملاها در ایران برانگیخته است.

منبع : AP