جروزالم پست: بازی«سرزنش‌بازیِ» کاخ سفید علیه ترامپ نشانه بدی برای مذاکرات هسته‌ای است

لاهاف هارکوف، تحلیلگر سیاسی، در مقاله‌ای برای «جروزالم پست» می‌نویسد حمله هماهنگ اعضای دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور، در آستانه به پایان رسیدن مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با جمهوری اسلامی موسوم به «برجام»، «نشانه بدی» درباره نتیجه احتمالی این مذاکرات است.

اخیرا هنگامی که از جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید پرسیده شد مذاکرات احیای برجام چگونه پیش می‌رود، او از پاسخ دادن طفره رفت، و در عوض به ترامپ حمله کرد و وی را مسئول رفتارهای خصمانه رژیم در ایران دانست.

ساکی گفت: «هیچ‌کدام این مسائلی که الان وجود دارد، مثل توانایی و ظرفیت توسعه‌یافته جمهوری اسلامی، و اقدامات تهاجمی آنها از طریق جنگ‌های نیابتی در سراسر جهان، اگر رئیس جمهور پیشین بی‌پروا توافق هسته‌ای را ترک نمی‌کرد، اتفاق نمی‌افتاد

هارکوف نظری مخالف ساکی ابراز می‌کند و می‌گوید برجام در واقع با لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، منابع مالی بیشتری در اختیار رژیم اسلامی قرار داد تا به شبه‌نظامیان خود در منطقه منتقل کند. مثلا، رژیم در ایران حمایت خود را از حوثی‌ها و بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، پس از عقد برجام در سال ۲۰۱۵ افزایش داد.

به علاوه، در تمام سال‌هایی که برجام برقرار بود، رژیم در ایران موشک‌های بالستیک آزمایش می‌کرد، ملوانان آمریکایی را دستگیر می‌کرد، کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا را ده‌ها بار مورد آزار و اذیت قرار داد، به یک کشتی آمریکایی حمله کرد، و به سمت جولان راکت شلیک می‌کرد.

به گفته این تحلیلگر سیاسی، از بررسی حرف‌های خلاف واقع سخنگوی کاخ سفید که بگذریم، «سرزنش‌بازیِ» کاخ سفید علیه ترامپ نشانه بدی برای مذاکرات هسته‌ای وین است. دولت بایدن همیشه دولت ترامپ را مقصر اصلی گستاخی رژیم در ایران معرفی می‌کند، ولی به نظر می‌رسد این بیشتر حربه‌ای برای پنهان کردن رویکرد ضعیف دولت بایدن است.

هارکوف نتیجه می‌گیرد که «برجام» یا احیا خواهد شد یا نخواهد شد، اما هیچ‌یک از این نتایج برای دولت بایدن خوب به نظر نمی‌رسد، چرا که تمام نقاط ضعف اثبات‌شدهٔ توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را حفظ می‌کند. به همین دلیل به نظر می‌رسد به منظور باز کردن تقصیرات از گردن خود، دولت بایدن زودتر دست به کار شده تا تقصیر شکست مذاکرات وین را به گردن ترامپ بیندازد.