نامه اعتراضی پناهجویان و پناهندگان ایرانی در ترکیه به مقر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در ژنو

جمعی از پناهجویان و پناهندگان ایرانی در ترکیه با فرستادن نامه ای اعتراضی به مقر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در ژنو، که نسخه ای از آن را در اختیار رسانه ها قرار داده اند، نسبت به تعصیلی بخش بزرگی از فعالیتهای دفتر این سازمان در ترکیه و محول شدن پرونده های پناهندگی شان به اداره مهاجرت ترکیه اعتراض کردند.
آنان در بخشی از نامه خود با اشاره به برداشتن چتر حمایتی دفتر کمیساریا در ترکیه از پناهندگان ایرانی و همچنین رسیدگی به پرونده هایشان از طرف اداره مهاجرت ترکیه، نسبت به آینده خود در ترکیه و وضعیت پناهندگیشان ابراز نگرانی عمیق کرده اند.
در بخشی از این نامه آمده است: “متاسفانه بعد از گذشت چند ماه و روشنتر شدن ابعاد فاجعه بار قضایا معلوم شد که کمیساریای عالی پناهندگان تمامی حمایتهای خود را از پناهندگان ایرانی برداشته، عملا به تمامی تعهدات خود به پناهندگان پشت کرده، و تمامی امور خود را به اداره مهاجرت کشور ترکیه واگذار کرده است. معنی این حرکت این است که کمیساریا تمامی پرونده های پناهندگان را تحویل اداره مهاجرت داده، و در واقع از آن تاریخ به بعد این اداره مهاجرت است که تشخیص خواهد داد چه کسی واجد شرایط دریافت پناهندگی و حفاظت بین المللی هست و چه کسی نیست.”
آنان همچنین با اشاره به این موضوع که بعد از انجام مصاحبه های ادارات مهاجرت با پناهجویان و پناهندگان به بسیاری از آنها ردی و ترک خاک داده شده، این اعمال را مغایر با قوانین بین المللی و کنوانسیون ژنو و همچنین تعهد ۶۴۵٨ حفاظت بین المللی کشور ترکیه میدانند که به آن متعهد شده بود. بنا به این نامه، در بسیاری موارد به کسانی ردی و ترک خاک داده شده که قبولی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در ترکیه را دارا هستند و حتی در بین این فراد کسانی بوده اند که منتظر پرواز به کشور سوم هستند و تاکید کرده اند که این امر مغایر تمامی قوانین بین المللی است.

آنان با اشاره به نداشتن امنیت جانی در ایران در صورت بازگرداندن آنها به این کشور، از تمامی مجامع و فعالین حقوق بشر، مدافعان حقوق پناهندگان، سازمانهای مدافع حقوق بشر و تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که در این زمینه ها کار میکنند عاجزانه درخواست کرده اند که صدایشان باشند و فریادشان را به افکار عمومی جهان و سازمانهای بین المللی برسانند و همچنین از کمیساریا درخواست کرده اند تا بار دیگر خود پرونده های پناهندگیشان را به دست گیرد و با تعامل با کشورهای پناهنده پذیر، پرونده های آنان را برای بازاسکان مجدد به کشورهای پناهنده پذیر بفرستد.
گفتنی است علاوه بر پناهجویان و پناهندگان ایرانی در ترکیه، طیف وسیعی از فعالین سیاسی و حقوق بشر و مدافعان حقوق پناهندگان از سراسر دنیا نیز با امضای این نامه، از سازمانهای بین المللی و متولی امور پناهندگان درخواست کرده اند تا به وضعیت پناهجویان و پناهندگان ایرانی در ترکیه رسیدگی کنند تا از به وجود آمدن یک فاجعه انسانی جلوگیری شود.
لازم به ذکر است که در همین رابطه یک پتیشن آنلاین برای امضا و حمایت از پناهندگان ایرانی در ترکیه طراحی شده که تاکنون بیش از ۵٠٠٠ نفر از سراسر دنیا آن را امضا کرده اند.
برای دیدن پتیشن و امضای آن در حمایت از پناهجویان و پناهندگان ایرانی در ترکیه میتوانید از طریق لینک زیر وارد شوید:
https://www.ipetitions.com/petition/an-open-letter-to-the-UNHCR-in-Geneva

از طرف پناهجویان و پناهندگان ایرانی در ترکیه، فعالین سیاسی وحقوق بشر و فعالین و مدافعان حقوق پناهندگان

 

منبع: هانا