چه ترامپ پیروز شود چه بایدن، کاخ سفید راحت به برجام باز نخواهد گشت

آسیا تایمز در گزارشی می نویسد:” زمانی که برایان هوک برای تحویل گرفتن مایکل وایت، زندانی آمریکایی آزاد شده در ایران به سوئیس رفت، در واقع هدف دیگری از این سفر داشت. وقتی هوک وارد سوئیس شد در حالی که وایت توسط مقامات جمهوری اسلامی همراهی می شد پیشنهاد کرد که با میانجیگری سوئیس با جمهوری اسلامی وارد گفت و گو شود اما مقامات رژیم به گفته برایان هوک، این پیشنهاد را رد کردند.
سخنان نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ایران در یک سمینار اینترنتی (وبینار) تائید کرد که جان کری به محمد جواد ظریف در پی خروج ترامپ از توافق هسته ای توصیه کرده تا پایان یافتن دوره ریاست جمهوری ترامپ، منتظر بمانند. چنین به نظر می رسد که جمهوری اسلامی به این توصیه جان کری، از جان و دل عمل کرده است.
حال باید دید اگر دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر پیروز شوند آیا به توافق هسته ای  گشت؟ دو سال پیش دموکرات ها با خروج ترامپ از توافق هسته ای مخالفت کردند اما از آن زمان به این طرف، چنین به نظر می رسد که مواضع آنها در قبال این توافق تغییر کرده است. یکی از کسانی که دیدگاهش درباره توافق هسته ای تغییر یافته جیک سالیوان، مشاور ارشد هیلاری کلینتون در دوره تصدی او بر وزارت امور خارجه امریکا در دولت اوباماست. وی سپس مشاور امنیت ملی جو بایدن معاون اوباما شد.
در سال ۲۰۱۶ وقتی هیلاری کلینتون خود را برای ریاست جمهوری نامزد کرد جیک سالیوان مشاور ارشد وی در امور سیاست خارجی بود و اکنون انتظار می رود که در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات، سالیوان که اکنون مشاور سیاست خارجی وی است در همین سمت باقی بماند.
سالیوان از حامیان جدی توافق هسته ای و از مخالفان عمده خروج ترامپ از توافق هسته ای بود. وی در مقاله ای در نشریه آتلانتیک نوشت تحریم علیه جمهوری اسلامی زمانی کارساز خواهد بود که همه شرکای تجاری این رژیم، این کشور را تحریم کنند.
اکنون دیدگاه سالیوان در این زمینه تغییر کرده است. چندی پیش وی در مقاله مشترکی با ویلیام برنز در نیویورک تایمز نوشت تحریم های آمریکا علیه رژیم ایران از آنچه تصور می شد کارسازتر بوده است. سالیوان در سمینار اینترنتی دیگری در ماه مه که از سوی موسسه هودسون برگزار شده بود گفت تحریم های یکجانبه امریکا علیه جمهوری اسلامی قدرت دلار آمریکا و نظام مالی این کشور را نشان داد.
البته سالیوان در مقاله مشترک دیگری با ویلیام برنز که در ماه ژانویه در مجله آتلانتیک به چاپ رسید نوشته بود که پی آمدهای منفی به هلاکت رساندن قاسم سلیمانی برای آمریکا بیشتر از رژیم ایران خواهد بود. آنها در این مقاله نوشتند سلیمانی با مرگ خویش نیز از آمریکا انتقام خود را گرفت.
واکنش جمهوری اسلامی به کشتن قاسم سلیمانی بسیار ملایم بود. در حمله موشکی رژیم ایران، هیچ آمریکایی کشته نشد ولی در عوض حذف سلیمانی، بی تردید جمهوری اسلامی و گروه های مسلح طرفدار این رژیم را تضعیف کرد و آمریکا تاوانی پس نداد.
اکنون سالیوان و برنز هر دو موضع خود را تغییر داده اند و در مقام مشاوران سیاسی جو بایدن می گویند که پیروزی دموکرات ها در انتخابات به این معنی نیست که تحریم ها علیه رژیم ایران کاهش خواهد یافت مگر اینکه جمهوری اسلامی بی درنگ تضمین دهد که آماده است برای تجدید نظر در مفاد توافق هسته ای از جمله تمدید مدت اعتبار آن، موشک های بالستیک و راستی آزمایی، با آمریکا وارد مذاکره شود. هیچ یک از این دو کارشناس مسائل سیاست خارجی به تازگی درباره رژیم ایران اظهار نظر نکرده اند اما می توان گفت که احتمالا مواضع آنها در قبال تهران از گذشته نیز تندتر شده است.
چنین به نظر می رسد که در صورت پیروزی بایدن اگر ویلیام برنز و سالیوان به عنوان مشاوران سیاست خارجی انتخاب شوند، امریکا به برجام باز نگردد. چه بایدن پیروز شود و چه ترامپ، کاخ سفید جهت دستیابی به توافق هسته ای تازه با جمهوری اسلامی برای مهار فعالیت های هسته ای این کشور و رفتاری که ایالات متحده و متحدان غربی اش بی ثبات کننده در منطقه می دانند تلاش خواهد کرد.
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا می گوید جمهوریخواهان آماده اند تا کناری بایستند و ناظر فروپاشی اقتصادی جمهوری اسلامی به دست خودش باشند. اکنون چنین به نظر می رسد که دموکرات ها نیز دقیقا چنین خواهند کرد.”