همزمان با خروج تدریجی ایالات متحده از منطقه، این کشور از تعهد خود به امنیت هم پیمانانش می گوید

در پی انتشار اخباری مبنی بر خروج تدریجی نیروهای ایالات متحده از منطقه خلیج فارس مقامات ارشد ایالات متحده تاکید دارند که تغییری در ماموریت این کشور در راه صلح و امنیت منطقه بوجود نیامده و ایالات متحده همچنان متعهد به دفاع از منافع‌ اش و امنیت هم‌پیمانانش در منطقه است.
کاخ سفید شامگاه آدینه اعلام کرد که ملک سلمان ،پادشاه عربستان و دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده در یک تماس تلفنی بر اهمیت ثبات در بازارهای انرژی جهان و نیزمنطقه تاکید کردند. در این گفتگوی تلفنی رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرده است که واشینگتن همچنان متعهد به دفاع از منافع‌اش و امنیت هم‌پیمانانش در منطقه است و در این راستا مصمم است با هر آنچه که امنیت و ثبات منطقه را به هم بزند، مقابله کند.

از سویی دیگر همزمان برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در گفتگویی با شبکه سی ان بی سی گفته است: ” به رغم کاهش حضور نظامی ایالات متحده در عربستان، تغییری در تعهد واشینگتن نسبت به متحدانش در منطقه خلیج فارس ایجاد نشده است.”

وی در این مصاحبه ای تاکید کرده: “هیچ تغییری در ماموریت ما به وجود نیامده است. ما در کنار شرکا و متحدانمان در منطقه ایستاده‌ایم. ما هر چه در توان داریم بکار خواهیم بست تا از منافع آمریکا محافظت کنیم.”

این اظهارات در حالی مطرح شده است که یک مقام آمریکایی روز گذشته گفته بود ایالات متحده دو سامانه‌ دفاع موشکی پاتریوت و تعدادی از جنگنده‌های خود را از عربستان سعودی خارج می‌کند. در همین حال برخی گمانه‌زنی در خصوص احتمال کاهش تهدید رژیم ایران در منطقه مطرح شده بود.

«سی ان بی سی» می‌گوید، برایان هوک گزارش‌ها در خصوص تغییر در ارزیابی آمریکا نسبت به تهدید رژیم ایران را رد کرد.

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران تاکید کرد: خیر٬ این بدان معنی نیست که رژیم ایران دیگر تهدید بشمار نمی‌رود.

وی اضافه کرد: شمار نیروهای ما با توجه به وضعیت و شرایط زیاد یا کم می‌شود اما ماموریت ما همان است. هیچ تغییری در ماموریت ما ایجاد نشده است. ما در کنار متحدان و شرکای خود در منطقه ایستاده ایم.

شبکه «سی ان بی سی» می‌گوید بسیاری از مقام‌های آمریکایی معتقدند که شیوع ویروس کرونا باعث تشدید بحران اقتصادی در ایران شده است و حکومت این کشور را زمین گیر کرده است.