عادی سازی روابط با امارات؛ اقتصاد اسرائیل پشت دروازه ایران

بر اساس گزارش رسانه‌های اماراتی، ده‌ها هزار ایرانی در امارات متحده عربی زندگی می‌کنند. مقام‌های ایرانی این رقم را نزدیک به نیم میلیون نفر اعلام کرده‌اند. همچنین هر سال حدود ۳۵۰ هزار ایرانی از امارات متحده عربی بازدید می‌کنند.بسیاری از خانواده‌های سرشناس اماراتی اصالتا ایرانی هستند و بعضا مقام‌های مهمی را نیز در اختیار دارند.

در حالیکه برخی خبرگزاری از احتمال توافق شرکتهای ایرانی در امارات با شرکتهای اسرائیلی میگویند نشریه تایمز اسرائیل مینویسد:” با وجود هزاران ایرانی که در امارات به تجارت مشغول اند، سرمایه گذاران اسرائیل در قلمرو متحد جدید مسلم است که با آنها رویارو خواهند شد؛ انتظار نمی رود تحولات تازه بر روابط اقتصادی امارات و ایران تاثیر بگذارد”.
این نشریه ادامه میدهد :” این احتمال هست که قرارداد تاریخی اسرائیل در راستای عادی روابط با امارات متحد عربی، دادوستدهای تجاری کشور اسرائیل را تا پشت دروازه ایران، که زمامداران کنونیش بزرگترین دشمن اسرائیل هستند بکشاند، اما گمان نمی رود به روابط اقتصادی امارات با ایران آسیبی بزند.همچنین، به گفته کارشناسان، ممکن راه را برای ارتباط مستقیم اقتصادی میان اسرائیل و تُجّار ایرانی مستقر در امارات که از سود این سیاست بهره ور خواهند شد، باز کند.”

در حالیکه تجارت میان امارات متحده عربی و ایران، میلیاردها دلار ارزش دارد و دوبی به طور تاریخی به قطبی اقتصادی برای شرکت‌های ایرانی تبدیل شده است ،«سینزیا بیانکو»، از پژوهشگران همکار شورای اروپا در روابط خارجی، گفت هنوز مدتی طول خواهند کشید تا ایرانیانی که در امارات حضور دارند، با اسرائیلی ها رو در رو قرار گیرند.
او گفت، «باید اینجا تاکید کرد که بیشتر ایرانیانی که با جمهوری اسلامی روابط واقعی داشتند اخراج شدند و یا در سالهای اخیر از اینجا رفتند».
بیانکو افزود، «آنها که در دوبی و یا کلا در امارات متحد عربی مانده اند، مردمی بسیار واقع بین و عملگرا هستند که مایل نیستند درگیر هیچ گونه سیاست بشوند. از همین رو، برخی از آنها قرارداد مزبور را فرصت می دادند، نه چالش».

کشور نفت خیز امارات متحد عربی اولین کشور ناحیه خلیج فارس است که با اسرائیل وارد قراردادی می شود که در اوج تشنج با جمهوری اسلامی مطرح شد و همسایگانش معتقدند که به بی ثباتی منطقه دامن خواهد زد.همچنین ایرانیان ساکن امارات، جامعه‌ای مهم در این کشور به شمار می‌روند که از زمان تاسیس امارات متحده عربی در سال ۱۹۷۱ در زیرساخت‌های این کشور سرمایه‌گذاری کردند و اکنون دارای صدها ملک در امارات هستند.
امارات در ۲۰۱۶ طی رقابت های میان امارات و عربستان سعودی و جمهوری اسلامی، روابط خود را با رژیم ایران که مورد تحریم های سنگین اقتصادی ایالات متحده نیز هست، کاهش داده است.بر اساس گزارش رسانه‌های اماراتی، ده‌ها هزار ایرانی در امارات متحده عربی زندگی می‌کنند. مقام‌های ایرانی این رقم را نزدیک به نیم میلیون نفر اعلام کرده‌اند. همچنین هر سال حدود ۳۵۰ هزار ایرانی از امارات متحده عربی بازدید می‌کنند.بسیاری از خانواده‌های سرشناس اماراتی اصالتا ایرانی هستند و بعضا مقام‌های مهمی را نیز در اختیار دارند.

به رغم تنش ها، امارات متحد عربی و ایران که با وجود تنگه استراتژیک هرمز در میان دو کشور، ۷۷ کیلومتر  از هم فاصله دارند، روابط دیپلماتیک میان دو کشور را ابقا کرده و پیوندهای اقتصادی حیاتی که بیلیون ها دلار سود برای دو جانب دارد را محافظت کرده اند.
«الن آر. والد» از همکاران ارشد مرکز انرژی جهانی شورای آتلانتیک، گفت «تهران در موقعیتی نیست که روابط اقتصادی خود با هیچ کشوری را از دست بدهد – بویژه با امارات که درست در همسایگی است».
او گفت، «جمهوری اسلامی همچنین روابط نزدیکی با کشورهایی مانند چین دارد که با اسرائیل همکاری نزدیک دارند».