رویترز: ویروس چینی به ووهان بازگشت. ۱۴ مورد ابتلای جدید

به گزارش رویترز چین از ۱۴ مورد ابتلا به کرونا در شهر میلیونی ووهان خبر داد. این نخستین باز طی یک ماه گذشته است که موارد ابتلا در خاستگاه این ویروس چینی ثبت می‌شود. مقامات رژیم کمونیستی چین، سوم آوریل گفته بودند که ویروس از شهر رخت بر بسته‌ است.

رژیم کمونیستی چین از سوی بسیاری کشورها و در رأس آنها آمریکا، به پنهان‌کاری در ارائه آمار کرونا و عدم شفافیت درباره منشأ و نحوه شیوع ویروس متهم می‌شود.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا بار دیگر منشا ویروس کرونا را آزمایشگاه ووهان دانست و رژیم کمونیستی چین را به لاپوشانی و مخفی‌کاری متهم کرد.

مایک پمپئو، روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت (۶ مه) در واشنگتن گفت اگر چین شفافیت بیشتری به خرج می‌داد، صدها هزار نفر نمی‌مردند و اقتصاد جهانی هم چنین ریزشی نمی‌کرد. او در سخنان شدیداللحنی گفت: «دولت چین به جای این کار، شیوع ویروس در ووهان را لاپوشانی کرد و هنوز هم اطلاعات لازم و حیاتی را در اختیار کسی نمی‌گذارد

وزیر خارجه آمریکا افزود، حالا دیگر همه کشورها به خطرات معامله با حزب کمونیست چین واقف شده‌اند.

پمپئو ادامه داد که واشنگتن نمی‌تواند با قطعیت تام بگوید که ویروس از آزمایشگاه ووهان بیرون آمده، اما شواهد آشکاری در این زمینه در دست دارد. او از سازمان جهانی بهداشت خواست درباره رویکرد و تدابیر چین تحقیق کند.

وزیر خارجه آمریکا، اتحادیه اروپا را نیز خطاب قرار داد و گفت: «باعث تاسف است که در کنفرانس جمع‌آوری پول برای مبارزه با کرونا، از چین خواسته نشد که اطلاعات شفافی درباره چند و چون شیوع کرونا بدهد

در کنفرانسی که به دعوت اتحادیه اروپا برگزار شد، سران ده‌ها کشور و نهاد بین‌المللی تعهد کردند ۸ میلیارد دلار برای تولید واکسن و مقابله با بیماری کووید- ۱۹ اختصاص دهند. نماینده آمریکا در این کنفرانس حضور نیافت.

 

منبع: رویترز