دیپلمات دستگیر شده رژیم ایران ، اروپا راتهدید به انتقام کرد

به گزارش رویترز  بر اساس یک سند پلیس ، دیپلمات رژیم ایران که در بلژیک به اتهام  برنامه ریزی برای بمب گذاری در نشست یک گروه مخالف در فرانسه دستگیر شده است  ، مقامات بلژیک  را تهدید کرده  که در صورت مقصر شناخته شدن وی  ممکن است از سوی گروه های ناشناس!!! اقدامات تلافی جویانه ای  صورت گیرد.

دادستان های بلژیک اسداله اسدی ،ساکن وین و سه نفر دیگر را در اکتبر ۲۰۱۸ به اتهام  برنامه ریزی حمله در آن سال به تجمع یک گروه مخالف مستقر در پاریس با حضور مقامات برجسته سابق ایالات متحده ، اروپا و عرب متهم کرد.

اسدی ، که در تاریخ ۲۷ نوامبر محاکمه میشود، مشاور سوم  سفارت رژیم ایران در وین بود. مقامات فرانسوی گفته اند که وی مسئول اطلاعات در جنوب اروپا بود و به دستور رژیم تهران عمل می کرد.

وی یکی از اولین دیپلمات های رژیم ایران است که به اتهام تروریسم در اتحادیه اروپا محاکمه می شود.

رژیم تهران بارها اتهامات علیه اسدی را رد کرده و آنها را عملیاتهای “دروغ پراکنی ” توسط مخالفان خوانده است . اسدی در مورد این اتهامات توضیحی نداده و وکیل وی از اظهارنظر درباره آنها خودداری کرده است.

صورتجلسه ای از ملاقات ۱۲ اسفند بین پلیس اسدی و بلژیک ، که به نظر رویترز رسیده  و توسط وکیل وی تایید شدهاست  ، نشان می دهد که اسدی در ابتدا شکایات طولانی مدت رژیم تهران را از فعالیت های مخالفین  در گذشته مطرح کرده است.

وی سپس مقامات بلژیکی را تهدید کرده  که پرونده وی توسط گروههای نا شناس در ایران و کشورهای همسایه از نزدیک تحت نظارت است.در صورتجلسه ای که توسط پلیس بلژیک تنظیم شده ، آمده است: “طبق گفته اسدادی اسدالله ، ما (بلژیک) نمی دانیم که در صورت صدور حکم چه اتفاقی می افتد.”

اسدی به پلیس گفته که گروه های مسلح در عراق ، لبنان ، یمن و سوریه و همچنین ایران به نتیجه پرونده وی توجه ویژه دارند و “از دور در حال تماشا هستند که  ببینند بلژیک از آنها حمایت می کند یا خیر ” .

وی در پاسخ به سوالات پلیس درمورد اینکه چه  سازمانی در این ادعای وی  دخیل است ، حاضر به پاسخگویی نشد.

سخنگوی دادستان فدرال بلژیک در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اسدی گفت: “چنین تهدیدهایی ممکن است رخ دهد ، اما ما همیشه اقدامات امنیتی لازم را انجام می دهیم.” وی از اظهار نظر بیشتر در مورد اینکه آیا سرویس های اطلاعاتی از بیانیه اسدی مطلع شده اند یا خیر، خودداری کرده است .

اسدی گفته  در ۳۱ دقیقه دیدار وی با پلیس ، این گفته های را به خواست خودش بیان کرده و قبلاً با سفارت رژیم ایران در مورد آن صحبتی نکرده است. رویترز مینویسد در این خصوص  نمی توان از سفارت رژیم ایران سوال کرد . وکیل اسدالله ، دیمیتری دو بکو ، تهدیدهای موکل خود را منکر شده است .

فرانسه میگوید وزارت اطلاعات رژیم ایران پشت این توطئه است و همزمان یک دیپلمات رژیم را اخراج کرد . اتحادیه اروپا نیز دارایی های یک واحد اطلاعاتی از رژیم ایران و دو نفر از کارکنان آن را توقیف کرد.

منبع: Reuters