تلاش روسیه و چین برای عدم تمدید «تحریم تسلیحاتی» علیه رژیم ملاها

لاوروف در نامه 27 می ، که این هفته منتشر شده ، نوشته که این رفتار ایالات متحده  "مسخره و غیرمسئولانه" است.لاوروف نوشت: "این كاملاً غیرقابل قبول است و یادآور ضرب المثل معروف انگلیسی در مورد داشتن كیك و خوردن آن است." وانگ یی، وزیر امور خارجه چین هم هفتم ژوئن در نامه خود نوشته است: ایالات متحده پس از خروج از توافق برجام دیگر حق ندارد که از شورای امنیت بخواهد که مکانیسم ماشه را فعال کند.

به گزارش رویترز، سرگئی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه و وانگ یی ،دیپلمات ارشد دولت  چین   در نامه ای  به شورای ۱۵ نفره و دبیر کل  سازمان ملل متحد،  آنتونیو گوترس نوشتند :” ایالات متحده که در سال ۲۰۱۸ توافق اتمی برجام را ترک کرده است ،  تهدید می کند که  قصد دارد تحریم ها را بازگرداند .

لاوروف در نامه ۲۷ می ، که این هفته منتشر شده ، نوشته که این رفتار ایالات متحده  “مسخره و غیرمسئولانه” است.

لاوروف نوشت: “این کاملاً غیرقابل قبول است و یادآور ضرب المثل معروف انگلیسی در مورد داشتن کیک و خوردن آن است.”

واشنگتن تهدید کرده که اگر شورای امنیت تحریم تسلیحاتی علیه رژیم ایران را که تحت توافق برجام  در ماه اکتبر به پایان میرسد  را تمدید نکند ، تحریم های سازمان ملل را علیه رژیم ایران بازمی گرداند.

این در حالی است که کلی کرافت، سفیر ایالات متحده  در سازمان ملل متحد ادینه  گفت که ایالات متحده پیش نویس قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را در اختیار روسیه قرار داده است.

در صورتی که چین و روسیه دو عضو دائم و دارای حق وتو شورای امنیت، با پیش نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران مخالفت کنند، آنگاه ایالات متحده می بایست مسیر خود برای بازگشت این تحریم را در پی بگیرد.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین هم هفتم ژوئن در نامه خود نوشته است: ایالات متحده پس از خروج از برجام  دیگر حق ندارد که از شورای امنیت بخواهد که مکانیسم ماشه را فعال کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در اردیبهشت سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که ایالات متحده از برجام خارج می شود و تمامی تحریم ها علیه رژیم ایران را باز می گرداند. دونالد ترامپ از برجام به عنوان بدترین توافق تاریخ یاد کرده بود.

سرگئی لاوروف در نامه خود به یک نظر دیوان بین‌المللی دادگستری در سال ۱۹۷۱استناد کرده که در آن تاکید شده بود چنانچه یک طرف توافق وظایف خود را نفی کند یا آن را انجام ندهد ، نمی تواند همچنان از حق خود در چارچوب آن توافق استفاده کند.

با این حال رژیم ایران نیز بخش زیادی از تعهدات خود نسبت به برجام را نقض کرده است

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، پیشتر گفته بود که توافق ۲۰۱۵ جدای  از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و این قطعنامه همچنان آمریکا را «مشارکت‌کننده» در توافق هسته‌ای می‌داند.کارشناسان و سیاستمداران می گویند آمریکا راه سختی در پیش خواهد داشت.

منبع : رویترز