بلومبرگ:ترامپ مسئول رفتار تهاجمی رژیم ایران نیست

بابی گوش، تحلیل‌گر و ستون‌نویس نشریه بلومبرگ در مطلبی انتقادی نوشته است: در حالی‌که جمهوری‌خواهان در آمریکا نسبت به سیاست‌های برجامی بایدن انتقادات تندی دارند، صاحبان کنونی کاخ سفید از حزب دموکرات حملاتی را به ترامپ برنامه ریزی و اجرا می‌کنند.

وی با اشاره به گفته‌های مقامات کنونی کاخ سفید از جمله جن ساکی در حمله به ترامپ نوشته‌ است: “این یک تاکتیک زیرکانه «دو سر» برد برای کاخ سفید خواهد بود. اگر بایدن مجبور شود امتیازاتی به رژیم در ایران بدهد، دلیل آن‌را رفع خطر برای آمریکا جا خواهد زد و اگر رژیم به بمب هسته‌ای دست یابد باز هم خروج ترامپ از برجام را دلیل آن معرفی می کند“.

  بابی گوش با بررسی تهدید‌های رژیم ایران از زمان استقرار ملاها و نیز تقویت شرارت‌های منطقه‌ای رژیم و تقویت مزدورهای آن مانند حماس و حزب‌الله و حوثی‌ها، همجنی مزدوران عراقی، پس از قرارداد موسوم به برجام در سال ۲۰۱۵، خاطر نشان می‌کند که در زمان اجرای برجام بود که مدارک سرقت شده از تهران نشان داد ملاها به دنبال چاشنی‌های انفجاری برای استفاده در تسلیحات هسته ای هستند.

او توافق برجام در سال ۲۰۱۵ را ، توافقی تک‌وجهی برای مهار برنامه اتمی ارزیابی کرده که هیچ توجهی به برنامه‌های بی ثبات‌کننده جمهوری اسلامی در منطقه و دنیا نداشته است. او می‌گوید: درست است که خروج ترامپ از توافق، به طور کامل فعالیت‌های رژیم را متوقف نکرد اما تصور اینکه که با برجام و درآمدهای کلان رژیم، اوضاع شرارت‌های جمهوری اسلامی در منطقه چگونه می‌توانست باشد، سخت نیست.

او در پایان یاد‌آوری می‌کند که: در هر صورت، حرف پوچی است اگر  بگوییم خروج ترامپ از برجام، مسبب رفتارهای تهاجمی رژیم در ایران بوده است. شاید پیام‌های امروز دولت بایدن در واشنگتن کارساز باشد، اما در خاورمیانه قابل اجرا نخواهد بود.