العربیه: توقیف چهل تُن مواد اولیه انفجاری از مبدا ایران به سمت حوثی های یمن

نیروی دریایی آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد کشتی حامل ۴۰ تن کود شیمیایی را که می تواند برای ساخت مواد منفجره مورداستفاده قرار گیرد، در مسیری که قبلاً برای قاچاق اسلحه به شبه نظامیان حوثی یمن ، تحت حمایت رژیم ایران استفاده می شد، متوقف کرده است.

نیروی دریایی ایالات متحده افزوده که این کشتی را سال گذشته در حال حمل هزاران سلاح توقیف و به گارد ساحلی یمن تحویل داده بود و اکنون پس از رهگیری آن در آب های بین المللی در خلیج عمان در روز سه شنبه بار دیگر توقیف شده است. نیروی دریایی ایالات متحده تاکید کرده، در فوریه گذشته همین “کشتی ظاهرا ماهیگیری بدون تابعیت ” هزاران تفنگ تهاجمی AK47، نارنجک انداز ، راکت و سایر سلاح ها را حمل می کرد.

ناوگان پنجم آمریکا مستقر در بحرین گفت که یک ناوشکن و یک کشتی گشتی حامل موشک های هدایت شونده ایالات متحده این “کشتی بدون تابعیت را که از ایران ترانزیت می کرد… در مسیری که به طور سنتی برای قاچاق سلاح به حوثی ها در یمن استفاده می شد، متوقف کرده اند”

بر اساس این اعلامیه نیروهای آمریکایی حدود ۴۰ تُن  کود اوره،با کاربردهای کشاورزی که به عنوان ماده پایه  در ساخت مواد منفجره نیز شناخته می شود، کشف کردند.

توقیف این کشتی در حالی صورت می‌گیرد که تنش‌های شدید در منطقه پس از حمله مرگبار پهپاد و موشک به ابوظبی که توسط حوثی‌ها انجام شد، ائتلاف نظامی علیه حوثی ها  را بر آن داشت تا هفته جاری حملات هوایی سنگینی را به یمن انجام دهد.

مقامات همچنین روز یکشنبه فاش کردند که یک کشتی متعلق به نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا مقدار زیادی مواد مخدر به ارزش حدود ۲۶ میلیون دلار را از یک قایق در حال عبور از خلیج عمان در ۱۵ ژانویه کشف و ضبط کرده است.

گروه عملیات مشترک دریایی در بیانیه ای اعلام کرد که کشتی «مونت رُز» ۶۶۳ کیلوگرم هروئین، ۸۷ کیلوگرم مت آمفتامین و ۲۹۱ کیلوگرم حشیش و ماری جوانا را در این عملیات توقیف کرده است.

گروه ضربت در مورد اینکه مواد مخدر از کجا آمده است، چه کسی آنها را تولید کرده و یا مقصد نهایی آن کجا بود  توضیح بیشتری نداد. اما رژیم ایران در دهه گذشته شاهد استفاده انفجاری  از متامفتامین است که در زبان فارسی «شیشه» شناخته می‌شود و به کشورهای همسایه نیز سرازیر شده است.