الجریده کویت: پرواز دو پهپاد از جمهوری آذربایجان برای شرکت در عملیات شکار فخری زاده

روزنامه الجریده، چاپ کویت که به انتشار خبرهای جنجالی مشهور است در خبری از حضور پهپادهایی که از جمهوری آذربایجان برخاسته و در عملیات کشتن «محسن فخری زاده»، از مهره های اصلی برنامه هسته ای- نظامی رژیم ایران شرکت داشته‌اند خبر داده است. این خبر به نقل از یک مقام ارشد امنیتی در درون رژیم منتشر شده است .

** این گزارش صرفا جهت اطلاع رسانی منتشر شده و یونیکا به‌طور مستقل نمی‌تواند اطلاعات مطرح شده در آن را تائید نماید.

 الجریده در گزارش خود چنین نوشته است:

به‌رغم روایات زیاد در مورد ترور محسن فخری زاده، کارشناس هسته ای رژیم ایران در شرق تهران، در آدینه گذشته، این روایت‌ها همگی دراین که این عملیات یک نقض امنیتی آشکار بوده است اتفاق نظر دارند.

 یکی از دو روایت غالبا منتشر شده می گوید مهاجمان با جاسازی یک بمب در درون خودرویی آن‌را منفجر کرده‌اند، سپس پیش از متواری شدن با گلوله به کاروان فخری زاده حمله کرده و او را از پا در‌اوردند.

در حالی که دومین روایت که توسط خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران منتشر شده نشان می دهد که در این حمله از یک وانت با مسلسل خودکار استفاده شده است و هر دو با کنترل از راه دور از طریق ماهواره کار می‌کرده اند و اینکه هیچ انسانی در محل حمله وجود نداشته است.

 با این حال ، اطلاعات جالبی  وجود دارد که ممکن است برخی از ابهامات در مورد عملیات پیچیده امنیتی را که منجر به مرگ “پدر برنامه هسته ای نظامی جمهوری اسلامی” شد، از بین ببرد، زیرا یک منبع عالی‌رتبه در شورای عالی امنیت ملی رژیم ایران فاش کرد که این شورا گزارشی از سرویس های امنیتی دریافت کرده است که جزئیات اولیه این حمله را نشان می‌دهد.

 این منبعِ آگاه به نقل از این گزارش اظهار داشت: “این عملیات با استفاده از دو فروند هواپیمای بدون سرنشین انجام شد که از سمت دریای مازندران وارد ایران شدند و خاطرنشان کرد: مسئولان امنیتی رژیم مظنون هستند که این هواپیماهای بدون سرنشین از پایگاه‌های آذربایجان بلند شده و برای ورود به ایران بر فراز آبهای دریای خزر پرواز می کردند. این موضوع مربوط می‌شود به چند هفته قبل از حمله مرگبار روز آدینه و در بحبوحه درگیری بین آذربایجان و ارمنستان.”

 وی افزود: ” برخی از این پهپادها از دیدِ رادارهای ایران ناپدید شده‌اند و مشخص شد که آنها در جایی در داخل ایران فرود آمده اند و مأموران محلی آنها را پنهان کرده اند، در حالی که سرویسهای امنیتی گمان می‌کردند که آنها راه خود را گم کرده و انتظار داشتند که این پهپادها سقوط کرده و منهدم شده باشند.”

 این منبع می‌گوید: “وزارت اطلاعات پس از ورود این پهپادها به حریم هوایی ایران، به همه طرف های ذی‌ربط هشدار داده است که به دلیل تردد هفتگی و منظم در این جاده، خصوصاً چهره هایی که در منطقه دماوند و شهر آبسرد رفت و آمد می‌کنند در معرض تهدید و ترور هستند.”

 وی خاطرنشان کرد:” این گزارش این احتمال را داده که دو پهپاد روز حادثه  از زمین بلند شده  و بر فراز منطقه دماوند به پرواز درآمده اند و هنگامی که کاروان فخری زاده به نقطه مشخص عملیات رسید، یکی از این دو پهپاد با شلیک یک موشک به یک وانت که در کنار جاده پارک شده بود منجر به آسیب به خودروی محافظان که جلوی کاروان حرکت می‌کردند، شده است. به نظر می رسد فخری زاده و همراهانش از ترس اینکه موشک دوم به آنها برخورد نکند از ماشین پیاده شدند اما هشت مرد مسلح که سوار بر چهار موتور بودند منتظر آنها بودند و آنها را با سلاح‌های خودکار خود به رگبار می‌بندند.”

 وی افزود که بین مهاجمان و اعضای حفاظت فخری زاده تبادل آتش صورت گرفت که در این حادثه دو نفر زخمی شدند. یکی از آنها از مهاجمان و دیگری از عابران بوده است. وی می‌افزاید :” پس از انتقال فخری زاده با هلی کوپتر به تهران، آمبولانس ها مجروحان را به بیمارستان‌های محلی منتقل کردند و در بین راه خودروی حامل زخمی‌ها با یک خودروی نیسان روبرو می‌شوند که در آن ۴ فرد مسلح نقابدار بوده و آمبولانس را به رگبار می‌بندند و مشخص نیست که هدف آنها کشتن همکار زخمی شان بوده و یا تصور می‌کردند  فخری زاده در آمبولانس است.”

 این منبع تأیید کرد که فرد عابر در حال انتقال کشته شده است، در حالی که مهاجمی که زخمی شده بود زنده مانده و به بیمارستان نظامی منتقل می‌شود و بازداشت وی به دلایل امنیتی اعلام نشد.

 وی با بیان اینکه تحقیقات مقدماتی از این فرد تأیید می‌کند گروههایی که از یکدیگر اطلاع نداشته اند در این عملیات نقش بازی کرده اند، خاطرنشان کرده است:” سرویس های امنیتی توانستند مکانی را که یک ویلا  است و  صاحبان آن دو هفته پیش از ایران خارج شده و دو پهپاد در آنجا  پنهان شده بود را کشف کنند .”

 به گفته این منبع، پس از پایان حمله، این دو پهپاد به سمت دریای مازندران پرواز کردند و به احتمال زیاد آنها خاک ایران را ترک کرده اند، اما در مورد صاحب ماشین بمب گذاری شده در مقابل کاروان، وی یک ماه پیش ایران را ترک کرد و هنوز هویت شخصی که آن را به محل عملیات منتقل کرده مشخص نیست.

 علی شمخانی، دبیر کل شورای عالی امنیت ملی رژیم، دیروز در سخنرانی هنگام خاکسپاری فخری زاده تأیید کرد که این ترور به روش بسیار پیچیده و حرفه ای و با استفاده از دستگاه های الکترونیکی پیچیده و بدون ارائه جزئیات انجام شده است.

 

** این گزارش صرفا جهت اطلاع رسانی منتشر شده و یونیکا به‌طور مستقل نمی‌تواند اطلاعات مطرح شده در آن را تائید نماید.