ابراز نگرانی رئیس جمهور اتریش از وضعیت حقوق بشر در ایران در گفتگو با روحانی

الکساندر فان در بلن رئیس‌جمهوری اتریش در تماس تلفنی با حسن روحانی نگرانی خود درباره اوضاع حقوق بشر در ایران را اعلام کرد.
براساس همین گزارش رئیس‌جمهوری اتریش به همتای ایرانی‌ خود اطلاع داد که اوضاع حقوق بشر در ایران اهمیت ویژه‌ای برای اتحادیه اروپا دارد، زیرا که تعدادی از شهروندان کشورهای اروپایی در زندان‌های ایران به سر می‌برند.
گفتنیست دو شهروند اتریشی به نام‌های مسعود مصاحب و کامران غدیری در میان این زندانیان هستند که به جرم جاسوسی دستگیر شده‌اند. خانواده مصاحب اعلام کرده‌اند که علاوه بر نگرانی‌هایشان درباره حکم اعدام صادره برای این شهروند ۷۳ ساله اتریشریال نگران انتقال او به زندان اوین هم هستند؛ جایی که ویروس کرونا به شکل گسترده‌ای در میان زندانیان منتشر شده است.
مسعود مصاحب رئیس انجمن ایران-اتریش است که دفتر آن در وین قرار دارد و در زمینه تقویت روابط بازرگانی و اقتصادی میان دو کشور فعالیت دارد.
رئیس‌جمهوری اتریش در عین حال با دلبری از ملاهای تهران در توئیتر نوشته : “مبارزه جهانی با کووید۱۹ نباید با مانعی مواجه شود و آرزو کرده نرمشی در زمینه تحریم‌ها صورت گیرد.”

پیش از این پیشتر اشتفان شولتس سفیر اتریش در تهران، ادغام ایران در سازوکار جهانی مالی را مشروط به تصویب FATF کرده و تاکید کرده بود: «ایران نیز نیز باید نگاه مثبتی به اف‌ای‌تی‌اف داشته باشد. اگر تهران می‌خواهد بخشی از ساوزکار جهانی مالی باشد،‌ اگر می‌خواهید در نظام جهانی ادغام شوید، باید قوانینی را بپذیرید که شرکای تجاری‌تان پذیرفته‌اند.»

منبع :سایت اتریشی https://www.vienna.at