هشدار مقامات اسرائیلی نسبت درگیری میان اسرائیل و ایران در صورت بازگشت بایدن به برجام

به گزارش جروزالم پست تزاچی هانگبی ، وزیر شهرک سازی اسرائیل   ، چهارشنبه شب هشدار داد ، مواضع نامزد دموکرات، جو بایدن در مورد توافق هسته ای با رژیم ایران می تواند به رویارویی  بین اسرائیل و ایران منجر شود.

هانگبی گفت: “بایدن مدت هاست که علناً گفته که به توافق هسته ای باز خواهد گشت. من این را نکته ای می دانم که منجر به درگیری اسرائیل و ایران خواهد شد.”

هانگبی میگوید  که او در مورد موضوعات مختلف از جمله شهرک سازی ها  ، نگران پیروزی احتمالی بایدن نیست  ،  اما موضوع ایران یک استثنا آشکار است.

وزیر شهرک سازی اسراویل  به کانال ۱۳تلویزیون این کشور گفت که  او،  بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر و بیشتر اسرائیلی ها ، توافق نامه برجام با رژیم ایران را که در سال ۲۰۱۵ توسط دولت اوباما امضا شد ، یک “اشتباه” می دانند که غیر قابل توجیه است.

وی اظهار داشت: “اگر بایدن روی این سیاست باقی بماند ، در نهایت ، یک تقابل خشونت آمیز بین اسرائیل و ایران بوجود خواهد آمد.”

هانگبی گفت که هدف اعلام شده دونالد ترامپ ، رئیس جمهور ایالات متحده  برای مذاکره و  توافق با رژیم ایران با این سیاست بایدن یکسان نیست ، زیرا این “توافق متفاوتی است که ترامپ از طریق تحریم ها و برنامه  فشار حداکثری  حاصل میکند”

از سویی دیگر رئیس کمیته دفاعی  کنست ، «تسوی هاوزر»  رویکرد خوش بینانه تری را در پیش گرفته است.

هاوزر در بخشی از دوران تصدی بایدن به عنوان معاون رئیس جمهور ،  دبیر کابینه بود. وی گفت که او از مواضع بایدن اطلاع دارد و او را یک دوست واقعی برای اسرائیل میداند.

وی روز پنجشنبه به رادیو ارتش گفت: “من تصور می کنم که حتی اگر توافق نامه برجام با ایران ادامه پیدا کند  … بهتر خواهد بود.” “

هاوزر میگوید خاورمیانه از زمان رفتن بایدن  از سمت خود در سال ۲۰۱۶ تغییر کرده است؛ “این یک خاور میانه است که ایران در آن بسیار خطرناک تر شده  ، در آن سلاح ها و فن آوری بسیار دقیق تر و بسیار کشنده تر شده  و  این فقط مشکل اسرائیل نیست ، بلکه مشکل کل جهان است . “

اگرچه بایدن و ترامپ روش های مختلفی برای دستیابی به توافق با رژیم ایران دارند ، هاوزر معتقد است  مهمترین موضوع   این است: “آیا ایران را مهار می شود و از دستیابی آن به سلاح هسته ای جلوگیری میگردد؟”

هاوزر استدلال کرد که “امروز همه فهمیده اند که این توافق برای ممانعت  از تولید سلاح هسته ای توسط رژیم ایران کافی نبوده و” کشورهای جهان آزاد می دانند که این آزمونی برای  آنهاست ”  تا بتوانند حاکمان تهران را از این کار منصرف کند.

هاوزر هشدار داد ، یک ایران هسته ای باعث ایجاد یک مسابقه تسلیحاتی می شود که در آن عربستان سعودی ، ترکیه و مصر در پی تولید سلاح های هسته ای خواهند رفت .

وی افزود: “هیچ کس رفتار رژیم ایران در ایجاد بی ثباتی در خاورمیانه را نمی خواهد و فکر نمی کند که اجازه دادن به آنها یک دستاورد و پیروزی باشد.” “نه آمریکایی ها و نه اسرائیل اجازه  وجود یک ایران هسته ای را نمی دهند.”