میدل ایست مانیتور: تلاش های مسکو برای اقناع تهران بر سر کنار زدن بشار اسد؟!

 شورای امور بین المللی روسیه انتظار دارد که این کشور، آنکارا و تهران بر سر برکناری بشار اسد، دیکتاتور سوریه، و برقراری آتش بس در ازای تشکیل دولت انتقالی که مخالفان، برخی اعضای دولت اسد و نیروهای دموکراتیک سوریه باشد، توافق کنند.

شورای امور بین المللی روسیه که به دلیل نزدیکی آن به تصمیم گیرندگان در دولت روسیه مشهور است، در گزارشی اعلام کرده که یک سازمان روسی موسوم به بنیاد حمایت از ارزش های ملی وابسته به سرویس های امنیتی و دفتر ولادیمیر پوتین یک نظرسنجی در سوریه انجام داده است. این اقدام یک پیام سیاسی روشن خواهد داشت مبنی بر اینکه مردم سوریه نمی خواهند بشار اسد رئیس جمهوری کشورشان بماند.

در ادامه این گزارش آمده است که روسیه از همان ابتدای مداخله نظامی خود در سوریه سعی داشت از اینکه حامی بی قید و شرط رژیم بشار اسد به نظر برسد، حذر کند. در این گزارش همچنین آمده که در جریان مذاکرات، این «مردم سوریه» هستند که درباره «ماندن یا برکناری» بشار اسد از قدرت تصمیم گیری خواهند کرد. شورای امور بین المللی روسیه اینطور توضیح داده که این کشور درباره ایجاد تغییرات در سوریه جدی تر شده و یکی از دلایلش هم این است که حمایت از اسد به یک بار سنگین بر دوش آن تبدیل شده است.

خبرگزاری «ایتارتاس» روسیه نوشت: «ظن روسیه بر این است که بشار اسد نه تنها قادر به رهبری کشورش نیست، بلکه دمشق به ریاست اسد مسکو را به سمت سناریوی افغانی پیش می برد که یک احتمال به شدت ناامید کننده برای روسیه است.» این خبرگزاری در همین حال افزود: « رژیم ایران که از تحریم های شدید ایالات متحده رنج می برد، هیچ علاقه ای به ایجاد ثبات قطعی در کل منطقه ندارد چون آن را به مثابه میدان نبرد خود با آمریکا می بیند.» این خبرگزاری معتقد است در حالی که مسکو آماده است تا از اسد برای مذاکره بر سر یک توافقنامه که تضمینی برای منافع آن باشد مذاکره کند، رژیم ایران احتمالا هر چه در توان دارد برای باقی نگه داشتن اسد در سوریه فارغ از خواسته مردم این کشور به کار خواهد بست.

ایتارتاس در ادامه نوشته: «اسد نمی تواند خواسته های روس ها را رد کند؛ از این رو، آنچه را که می خواهند بشنوند به آنها می گوید. اما در پایان کار، او مطالبات تهران را اجرا می کند

خبرگزاری روسی تاکید کرد که مسکو در حال حاضر روی ترکیبی از سناریوها کار می کند که در یکی از آنها، نیروهای مستقر در سوریه دامنه نفوذ یکدیگر را می پذیرند. در نتیجه، سوریه به مناطق تحت حمایت تهران و مسکو، منطقه مخالف تحت حمایت ترکیه و شرق فرات تحت حمایت آمریکا و نیروهای دموکراتیک سوریه، تقسیم خواهد شد. اما یک سناریوی دیگر هم وجود دارد که مستلزم عقب نشینی کامل نیروهای خارجی و یکپارچه سازی کشور پس از دستیابی به تحول سیاسی مطابق قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود. ایتارتاس سناریوی دوم را برای همه طرفین درگیر در سوریه کم هزینه تر می داند.

ترکیه از مدت ها پیش برکناری اسد را به عنوان پیش شرط پایان عملیات خود در سوریه خواستار شده است.

 

منبع: میدل ایست مانیتور