کنگره بر دانستن هزینه های «سپر اسپارتان» برای بازدارندگی رژیم ملاها در ایران اصرار دارد

آموزش در طرح «سپر اسپاراتان» در 17کشور از 20کشور خاورمیانه صورت می گیرد. هم اکنون نیروهای رزمی ایالات متجده  تحت مجوز سال 2001برای استفاده از نیروی نظامی، در یمن و سوریه مستقر شده اند. تنها کشور باقی مانده، جمهوری اسلامی است. مقامات ارشد ایالات متحده می گویند عملیات به گونه ای طراحی شده تا مسیر خود را ادامه دهد.

المانیتور در گزارشی به قلم «جرد شوبا» مینویسد ؛ قانونگذاران در ایالات متحده خواستار گزارش وزارت دفاع این کشور پیرامون نسخه ای از قانون مجوز دفاع ملی سال ۲۰۲۱برسر هزینه های نظامی مقابله با جاه طلبی های رژیم حاکم بر ایران  هستند.
پیش نویس قانون از علاقه ویژه کمیته خدمات مسلح مجلس درباره یک برنامه کمتر شناخته شده با نام «سپر اسپاراتان» پرده بر می دارد.

بر اساس این گزارش ،گروه رزمی سپر اسپاراتان در سال ۲۰۱۲برای جبران خروج نیروهای ایالات متحده از عراق تاسیس شد. این پروژه روابط نظامی واشنگتن در سرتاسر منطقه خلیج فارس، آسیای مرکزی، از مصر تا عمان و قزاقستان را شکل می دهد. بیش از ۱۰هزار پروژه مشترک ، یک پلتفرم لجستیکی را برای واشنگتن فراهم می آورند تا بر حسب نیاز، نیروهای رزمی را در درون منطقه مدیریت کند.
ژنرال جفری ون که عملیات خود را از کویت رهبری می کند، می گوید: ” جمهوری اسلامی باید بداند که ما خطوط قرمزی داریم که نمی خواهیم از آنها تخطی شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد ما می توانیم برای بازدارندگی نیروها را به منطقه بازگردانیم.”
این گزارش مینویسد رهبری سنتکام احتمالا به استقرار نیروهایش در خاورمیانه ادامه می دهد. ژنرال مک کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام  معتقد است که جمهوری اسلامی همچنان در جستجوی استفاده از خلاء قدرت در منطقه و بیرون رفتن نیروهای آمریکایی است.
آموزش در طرح «سپر اسپاراتان» در ۱۷کشور از ۲۰ کشور خاورمیانه صورت می گیرد. هم اکنون نیروهای رزمی ایالات متجده  تحت مجوز سال ۲۰۰۱برای استفاده از نیروی نظامی، در یمن و سوریه مستقر شده اند. تنها کشور باقی مانده، جمهوری اسلامی است. مقامات ارشد ایالات متحده می گویند عملیات به گونه ای طراحی شده تا مسیر خود را ادامه دهد.
اعضای کنگره می خواهند بدانند که اجرای چنین عملیاتی چقدر هزینه دارد. اهداف پروژه سپر اسپاراتان چیست و با چه احتمالی قابل دستیابی است.
ژنرال جفری ون می گوید اگر چه جمهوری اسلامی حضور نظامی ایالات متحده در خاورمیانه را به چالش می کشد اما از هزینه های رویارویی با ایالات متحده نیز آگاه است. با توجه به تحریکات اخیر رژیم تهران، رویکرد دولت دونالد ترامپ به شکل قابل ملاحظه ای بر جمهوری اسلامی در منطقه متمرکز شده است.
با توجه به هلاکت سرکرده سپاه قدس در سال گذشته و تنش بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده، مایکل گرت که سال گذشته نیروهای مرکزی ایالات متحده را رهبری می کرد معتقد است که سال گذشته سپر اسپاراتان نقش اصلی در تلاش های دولت ترامپ در کاهش تنش ها را بر عهده داشت. او می گوید: “وجود یک رابطه متقابل نظامی در محل بسیار مهم است.”
پرسش هایی درباره آینده سپر اسپارتان و نفوذ ایالات متحده در منطقه با توجه به موقعیت و بودجه فعلی آمریکا مطرح می شود. این پروژه از بودجه عملیات اضطراری خارج از کشور استفاده می کند. این برنامه همچنین از بودجه پایه پنتاگون نیز بهره می برد.
چنان که مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده به دنبال  بودجه برای مقابله با نفوذ چین و روسیه است، سنتکام در موقعیت دشواری برای توجیه هزینه های سپر اسپارتان قرار دارد.  یک استراتژیست های آمریکایی با نام  آنتونی کوردیزمن  نیز در این باره می گوید که افزایش بودجه «سپر اسپاراتان» در حالی که هیچ شریک باثباتی در خاورمیانه نداریم راه مناسبی برای مقابله با روسیه و چین نیست.
ژنرال جفری ون می گوید که همواره بازیگران شروری در منطقه جنوب غرب آسیا حضور خواهند داشت. اگر ما آنجا نباشیم، روسیه و چین جای ما را خواهند گرفت.

منبع : المانیتور