فاکس نیوز- ژنرال مک میلی: جاه‌طلبی رژیم ایران در توسعه و آزمایش موشک ماهواره‌بر نگران کننده است

ژنرال مک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت در کنار وزیر دفاع و در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرده که این ماهواره آخری که سپاه پاسداران به فضا پرتاب کرده به خودی خود نگران کننده نیست، و صرفا یک شی غلتان در فضا است.

ژنرال مارک میلی، اما در ادامه گفت: جاه‌طلبی رژیم ایران در توسعه و آزمایش موشک ماهواره‌بر نگران کننده است.

ژنرال مک میلی، رییس ستاد مشترک آمریکا می‌گوید ماهواره‌ای را که جمهوری اسلامی در ماه گذشته میلادی به فضا پرتاب کرد، در حال چرخیدن است.

سپاه تروریستی پاسداران انقلاب اسلامی ماه گذشته از پرتاب ماهواره چند منظوره نور خبر داده بود.

ژنرال جی ریموند، فرمانده نیروی فضایی ایالات متحده، با انتشار توییتی عنوان کرد که دو شی پرتاب شده از سوی جمهوری اسلامی در رده ماهواره‌های کوچک قرار می‌گیرد، اما همچنان از سوی واشنگتن رهگیری می‌شود. او درباره این ماهواره نظامی می‌گوید که این [ماهواره] ظرفیت‌های تصویربرداری دارد، و در واقع، این یک وب‌کم [دوربین کوچک] معلق و غلتان در فضاست. او همچنین اذعان کرد که بعید است اطلاعات ارزشمندی مخابره کند.

مک میلی تاکید دارد که فناوری موشک ماهواره‌بر رژیم اسلامی باعث نگرانی آنها است. او در ادامه افزوده است که موشک‌های مختلف می‌توانند کارهای مختلفی را انجام دهند، مثلا در پرتاب و حمل ماهواره به کار گرفته شوند، نوعی کلاهک را برای ایجاد انفجار حمل کنند.

او اظهار کرد که آزمایش هر نوع موشک با برد بلند یک نگرانی امنیتی بشمار می‌رود.


مقامات ارشد آمریکایی در کاخ سفید و پنتاگون بارها هشدار داده‌اند که فناوری بکار رفته در موشک ماهواره‌بر می‌تواند برای ساخت موشک‌های دوربرد قاره‌پیما به منظور مورد هدف قرار دادن آمریکا نیز بکار گرفته شود.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز ماه گذشته میلادی در حساب کاربری توییتر خود نوشت:‌ برنامه فضایی مخفی آنها (رژیم ملاها) در راستای پیشبرد فناوری مورد استفاده در سیستم تسلحات هسته‌ای است.

پمپئو گفته است پرتاب ماهواره نظامی این موضوع را ثابت می‌کند که برنامه فظایی ملاها نه صلح‌آمیز است، و نه کاملا غیرنظامی. او در بیانیه‌ای آورده است جمهوری اسلامی سال‌ها ادعا کرده که برنامه فضایی آنها کاملا صلح‌آمیز و غیرنظامی است. اما دولت پرزیدنت ترامپ هرگز به این افسانه اعتقادی نداشته است.

منبع: فاکس نیوز