ناگفته های «بیاریتز» از کتاب بولتون

بولتون با نوشتن این فصل نتیجه گیری می کند احتمال  اینکه  کوشنر یا منوچین به منظور "ایجاد یک کانال ارتباطی در آینده" به جای ترامپ با ظریف دیدار داشته باشند را "نمی تواند منتفی بداند "  و این گزینه نگرانی های زیادی را برای مقامات اسرائیلی ایجاد کرده است و پمپئو را "تحقیر" می کند. در گفته های بولتون ، دو مقام ارشد دیگر دولت - استیون منوچین وزیر خزانه داری و داماد و مشاور ارشد ترامپ ، جراد کوشنر - طرفدار جلسه ظریف بودند. پمپئو به بولتون شکایت می کند  که "ما منوچین و جراد را داریم که سیاست خارجی خودشان  را اجرا می کنند."

به نوشته هاآرتص ، بنیامین نتانیاهو بیش از ۳۰ بار در کتاب جدید جان بولتون ، “اتفاقی که درآن  اتاق افتاد ” ذکر شده است ، که جزئیات ۱۸ ماه پرتحرک او را به عنوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهور دونالد ترامپ نشان می دهد.

بیشتر منابع ارجاع شده به نخست وزیر اسرائیل ، توضیحات کوتاهی در مورد گفتگوهای نتانیاهو و بولتون در مورد ایران که حاوی اطلاعات بسیار اندک یا جدید است منتشر شده است .

با این حال ، یک روایت که بولتون با جزئیات بیشتری عنوان  می کند ، نشان می دهد که چگونه نتانیاهو – همراه با بولتون و وزیر امور خارجه مایک پمپئو – مانع از  تلاش های ترامپ برای باز کردن کانال های دیپلماتیک با تهران در تابستان گذشته شده است .

بولتون این داستان را با غرور بازگو می کند و اشاره می کند که تلاش های خود و پمپئو ، با پشتوانه نتانیاهو ، مانع از این  شد تا ترامپ  به دنبال یک توافق گسترده تر میان آمریکا و رژیم ایران باشد ، که در آن زمان توسط امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه تحت فشار قرار گرفته بود .

حوادثی که بولتون توصیف کرده به  برکناری خودش از کاخ سفید منجر می‌شود  . نخست ، در ژوئن سال ۲۰۱۹ ، ترامپ در آخرین لحظه با لغو حمله نظامی به اهداف رژیم ایران  در انتقام حمله ی  به یک پهپاد نظامی آمریکا توسط رژیم ، بولتون و دیگر شاهین ها را در دولت ترامپ غافلگیر و ناامید کرد . بولتون آن واقعه را یکی از غیر حرفه ای ترین تصمیماتی می داند که تاکنون در حرفه خود در امنیت ملی شاهد بوده است.

سپس در آن تابستان ، با افزایش تنش ها با رژیم ایران ، ماکرون شروع به ارائه کمک به ترامپ به عنوان واسطه بین دو کشور کرد. برنامه بزرگ وی ، به گفته بولتون ، این بود که ترامپ در اواخر ماه اوت با یک مقام رسمی ارشد ایرانی در شهر ساحلی بیاریتز فرانسه دیدار کند ، زیرا فرانسه میزبان نشست کشورهای گروه ۷ با رئیس جمهور آمریکا بود.

بولتون می نویسد که چگونه او و پمپئو ، دو تن از برجسته ترین مقامات دولت ایالات متحده در امور اجرایی که هر دو در طول تابستان تلاش کردند تا کارهای دیپلماتیک ماکرون را خنثی و ترامپ را ترغیب به رد هر پیشنهادی کنند. او توضیح می دهد که ماکرون با دعوت از محمد جواد ظریف در گردهمایی G-7 ، آنها را غافلگیر کرده و در را برای دیدار احتمالی وزیر امور خارجه رژیم ایران و ترامپ باز کرده است.

برای بولتون ، پمپئو و نتانیاهو ، این امر غیرقابل قبول بود ، به ویژه به این دلیل که ماکرون ایده دیگری را نیز تبلیغ می کرد؛”خط اعتباری بین المللی” با رژیم ایران که برخی از فشارهای سنگین اقتصادی را که بر اثر اعمال فشار حداکثری  ترامپ بر کشور وارد شده است ، کاهش می دهد.

بولتون می نویسد وقتی ترامپ در ماه آگوست وارد بیاریتز شد ، وی یک جلسه  برنامه ریزی نشده با ماکرون داشت که در طی آن رژیم ایران تنها موضوع مورد بحث بود. به گفته بولتون ، ترامپ بعداً این گفتگو را “بهترین یک و ساعت و نیمی که او تاکنون گذرانده است” توصیف کرد.

روز بعد ، شایعاتی درباره ورود قریب الوقوع ظریف در جنوب فرانسه آغاز شد . بولتون از پمپئو که قبلاً با نتانیاهو در مورد حملات هوایی علیه اهداف رژیم ایران در سوریه که به اسرائیل نسبت داده شده بود ، اظهار نگرانی کرده بود ، دریافت کرد. بولتون اما در کتاب ذکر نکرده که همه اینها فقط سه هفته قبل از انتخابات ۱۷ سپتامبر اسرائیل اتفاق می افتاد ، در یک مقطع زمانی که نتانیاهو در نظرسنجی ها با اقبال منفی روبرو شد و نیاز به حمایتها برای حفظ مصونیت سیاسی در برابر اتهامات فساد مالی که بر او وارد گردیده بود ، داشت.

بعد از تماس با پمپئو ، بولتون از کارمندان شخصی ترامپ شنید که ماکرون رئیس جمهور را برای ملاقات با ظریف دعوت کرده است ، و او “مشتاق” به جلسه است. واکنش بولتون این بود که از کارکنان خود بخواهند که پرواز را برای بازگشت او به آمریکا آماده کنند؛ اگر قرار بود این نشست پیش برود ، فوراً از کاخ سفید استعفا می داد.

پمپئو و بولتون در تلاش برای جلوگیری از دیدار ترامپ با ظریف ، ارتباط برقرار کردند و بولتون می نویسد که هر دو در همان زمان با نتانیاهو و سفیرش در واشنگتن ، ران درمر نیز گفتگو می‌کردند. بولتون از پمپئو خواست تا به نتانیاهو و درمر بگوید که تلاش های او برای متوقف کردن این نشست به نیروهای قدرتمندی منتهی می شود که او لزوماً برای غلبه بر آنها آمادگی ندارد.

در گفته های بولتون ، دو مقام ارشد دیگر دولت – استیون منوچین وزیر خزانه داری و داماد و مشاور ارشد ترامپ ، جراد کوشنر – طرفدار جلسه ظریف بودند. پمپئو به بولتون شکایت می کند  که “ما منوچین و جراد را داریم که سیاست خارجی خودشان  را اجرا می کنند.”

بولتون به پمپئو از قصد خود برای استعفا خبر می‌دهد  و وزیر امور خارجه نیز در پاسخ گفت که اگر این جلسه به پایان برسد ، او نیز همین کار را انجام خواهد داد.

بولتون نوشته که وی سپس با ترامپ گفتگویی داشته و در آن به رئیس جمهور گفته است که اگر ایالات متحده حتی فشار اندکی بر رژیم ایران وارد کند ، بازگرداندن آن “بسیار دشوار” خواهد بود. او از ترامپ خواست تا اصلاً با ظریف ملاقات نکند – حتی برای دستیابی به یک عدم تفاهم ، همانطور که ​​ترامپ در مقطعی پیشنهاد کرد که می خواست انجام دهد. با این حال زمانی که ترامپ ایده خط اعتباری را برنامه ریزی کرده بود  ، بولتون اظهار میکمند : با این وجود ترامپ مورد تشویق قرار گرفته و گفته : “آنها تا زمانی که تمام معامله انجام شود ، هیچ اعتباری دریافت نمی کنند.” بولتون می نویسد ، این خلاف آنچیزی بود که ماکرون پیشنهاد کرد ، یعنی  افتتاح یک خط اعتباری به عنوان یک ژست حسن نیت که منجر به مذاکرات بیشتر شود.

در همین حال ، نتانیاهو در تلاش بود تا مستقیماً خود را به ترامپ برساند تا مخالفت شدید خود را با این جلسه توضیح دهد اما به قول بولتون ، نتوانست خود را به رئیس جمهور برساند . بولتون میگوید  جراد کوشنر مخالف ارتباط این دو مرد است ، زیرا او این کار را نامناسب می دید  که یک رهبر خارجی تلاش داشته باشد  با  ترامپ در این مورد گفتگویی کند.

بولتون متقاعد شده بود که دیدار با ظریف پیش از پایان اجلاس گروه G7 رخ خواهد داد ، اما هیچ توضیحی در مورد این که چرا سرانجام چنین نشد عنوان نکرده است . در آن زمان ، اکثر تحلیلگران می نوشتند که این جلسه به این دلیل برگزار نشد که ایرانیها قبل از نشست و به قول مقامات رژیم ایران «عکس گرفتن با ترامپ» خواستار کنار گذاشتن تحریمها شده بودند

بولتون با نوشتن این فصل نتیجه گیری می کند احتمال  اینکه  کوشنر یا منوچین به منظور “ایجاد یک کانال ارتباطی در آینده” به جای ترامپ با ظریف دیدار داشته باشند را “نمی تواند منتفی بداند ”  و این گزینه نگرانی های زیادی را برای مقامات اسرائیلی ایجاد کرده است و پمپئو را “تحقیر” می کند.

بولتون در پایان نوشته : “من نمی دانم که من با ترامپ از دیدار با ظریف صحبت کرده باشم  ،” اما تصمیم [عدم برگزاری این نشست برای جلوگیری از استعفای بولتون ، حداقل برای چند هفته دیگر کافی بود . سرانجام او در اوایل سپتامبر ۲۰۱۹ کاخ سفید را ترک کرد. در سالی که ماهها از آن تابستان می‌گذرد هنوز هیچ پیشرفت دیپلماتیک بین ایالات متحده و رژیم ایران رخ نداده است.

منبع: هاآرتص